La cimera de Jaume I, una falsa atribució


Al rei Don Jaume I en les representacions actuals se li ha interpretat en la gran majoria de les voltes en el caixco del Drac Alat, com esta representat per eixemple en els monuments erigits al monarca aragonés en el Parterre de Valéncia o en l’Avinguda que porta el seu mateix nom, en Castelló.

 La famosa cimera del Drac Alat, també ha segut a lo llarc de l’història objecte de comentaris per a intelectuals que sostenien que fon utilisat per Jaume I, com per eixemple: el de l’arqueòlec D. José Amador de lo Ríos, en la seua obra colossal “Monumentos arquitectónicos de España” diu sobre un tríptic-relicari procedent del Monasteri de Pedra “que es la peregrina divisa del rey Conquistador”baix els auspicis de l’Acadèmia d’Història es publica una Història General d’Espanya, en el que figura una làmina en la cimera del Drac Alat, la qual porta al peu l’epígraf “Casco llamado de Jaime I el Conquistador, que se conserva en la Real Armería de Madrid“; i termine en l’eixemple del lliterat D. Francisco María Turbino, que en la seua obra “Museo Español de Antigüedades”, realisa un estudi històric sobre el “Yelmo llamado del rey D. Jaime I el Conquistador que se conserva en la Armería de Madrid”. Pero este no serà l’únic estudi que es faça sobre l’objecte que hui tracte.

 En l’any 1894, el Baró de les Cuatro-Torres, realisa un estudi rigorós i argumentat, en el títul de “El Casco. Rey D. Jaime el Conquistador”, assegurant que el yelmo no ha pertenecido jamás á D. Jaime (…), á pesar de formar parte integrante del antiguo escudo de Aragón la cimera de que nos ocupamos” i senyala que és una “contradicción con la indumentaria militar del tiempo en que floreció D. Jaime I el Conquistador, porque se opone á cuanto aquel ilustre príncipe asegura en sus Memorias respecto del arma defensiva con que cubría su cabeza, y, finalmente, porque las representaciones gráficas y plásticas de todo género que á ella se refieren, jamás reproducen la gigantesca figura de tan valeroso monarca ni de ninguno de sus coetáneos con esa cimera singular, la cual no se presenta por primera vez á los ojos del observador hasta el siglo siguiente, durante el reinado de D.Pedro IV.

 Despuix d’un estudi exhaustiu sobre els caixcos en els Sigles XI, XII i XIII, el Baró sosté que “durante el principio del reinado de D. Jaime I, fué el yelmo cilíndrico curvado, de timbre plano, y más adelante, durante los últimos años de su mando el yelmo ovoide; ninguno de los cuales ofrece semejanza con el casco abierto con cimera de dragón alado, atribuida á aquel ínclito monarca” i remarca que no “no existe ningún documento gráfico ni plástico que represente distintamente á D. Jaime con el citado yelmo”.

 Més avant el seu treball se sumergix en un estudi minuciós i d’àmplia documentació gràfica sobre l’heràldica de la Corona d’Aragó i els seus respectius reis, assegurant Cuatro-Torres per segona vegada, que el Drac Alat apareix per primera volta i per tant en els seus caixcos, en “el primer tercio del siglo XIV, es decir, durante el reinado de D. Pedro IV” i explica que esta cimera “és grandiosa, soberbia, monumental y ostenta exactamente la misma forma y figura que la que se conserva en la Armería Real, y que es una falsa tradición que se ha atribuido al Rei D. Jaime el Conquistador”, este plantejament encertat, se sustenta també en l’afirmació de l’expert francés Demay que diu que “Durante todo el siglo XIV se adicionan á los cascos unos apéndices simbólicos llamados cimeras, que tienen por objeto distinguir señorías. Consisten en grandes penachos, ora en forma de abanico, ora de plumero, pares de alas que llevan nombre de vuelos, juegos de astas, animales naturales ó fantásticos, figuras humanas, emblemas heráldicos. La boga de las cimeras duró cien años: empezó con el casco ovoide (1289) y no desapareció hasta que se presentaron las viseras movibles (últimos del siglo XIV y principios del XV”).

 Ademés el llector deu saber que el primer document en Drac Alat apareix en 1322 en una preciosa copia de les ordenances de l’Amotacenia de Valéncia, regnat en aquella época el citat anteriorment D. Pere; el caixco que es conserva en la Real Armería de Madrit, abans citat, i que la tradició sosté que és el de Jaume I, no és de metal cosa que resulta estranya per a ser un caixco del sigle XIII,  ya que segons una descripció donada per la pròpia Real Armería en l’any 1849, el caixco és de “cartón muy fuerte”.

 Despuix d’estes senyes que donen una lluminositat a l’objecte tratat, solament podem assegurar com ho va fer en el seu dia el Baró Cuatro-Torres, que el caixco del Drac Alat no ho portà mai Jaume I i que és tan sols una falsa atribució en apenes uns sigles d’història, com també passa en atres objectes del monarca aragonés com el “Penó de la Conquista” o el seu escut, abdós conservat en l’Archiu Municipal de Valéncia.

Deja un comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

A %d blogueros les gusta esto: