Entrevista a Carles Vicent Bori i Escuriet autor de l’acte sacramental «Assunció de la Mare de Deu” que serà representat en la Sèu de Valéncia, el pròxim 13 d’agost, a les 20:00 hores, obra que no s’escenificava des de feya 400 anys i que ara ha segut recuperada.
Bori és autor de gran cantitat d’obres teatrals i de treballs d’investigació, havent conseguit gran cantitat de premis lliteraris per estos, aplegant inclús a ser nomenat per Lo Rat Penat com a Honorable Escritor pels Jocs Florals de la Ciutat i Regne de Valéncia.
Actualment és membre de l’Associació d’Escritors en Llengua Valenciana i de la Societat General d’Autors i Editors (SGAE), ademés de director de Aaacema teatre des de 2019 i professor dels Cursos d’Interpretació i Direcció Escènica de Lo Rat Penat des de 2015.
¿Qué podrà vore el públic que acodixca el pròxim 13 d’agost a la Sèu valentina?
La recuperació d’un acte que se fea en la Catedral i se va perdre. Concretament l’estrena d’un acte sacramental original i inèdit. Una representació teatral que no és normal vore-la actualment posada en escena, i en valencià de la Real Acadèmia de Cultura Valenciana (RACV), que és un valor afegit.
¿Cóm se’t va ocórrer l’idea de recuperar esta interpretació històrica?
Va ser Francisco Cordellat González, un gran valencianiste, qui des del Grup de Mecha me va propondre primer escriure-la i despuix el dirigir-la. Un proyecte molt ambiciós culturalment. Portem des de 2019 treballant en ell i ara és una maravella poder vore’l fet realitat.
¿Per qué es va prohibir en el sigle XVII dita interpretació?
Segons tinc entés hi hagué problemes en una representació. Una coloma per unes vies creuava la catedral en focs artificials i casi cremen el retaule major, per lo qual se va deixar de fer.
Cartell de l’auto sacramental.
¿Cóm ha segut el procés de creació del text?
Molt complicat. No és una obra de teatre sense més. Vaig tindre que documentar-me molt i el llenguage tenia que estar a les altures de lo que se representa. De fet, el Cabildo Catedralici donà el vist i plau al text, puix teològicament tenia que tindre lo bàsic com és la forma d’expressió i el mensage de fe que té tot auto sacramental. Una cosa curiosa és que vaig escriure la peça sacra en el confinament pero, al gravar-la en una memòria, se va perdre i no la vaig recuperar. Total, que me tocà tornar a escriure-la. És la segona versió la que se vorà representada, que no és igual que la primera, coses que passen…
Organisa este Acte Sacramental El Grup de Mecha ¿veritat?
En efecte, són els responsables de que se porte a càrrec l’acte i d’organisar la part protocolària. Ells se dediquen a recuperar tradicions valencianes, com han fet en la festa del Corpus en els Cirialots entre moltes atres tradicions sempre en connotacions valencianes i religioses. Paco Cordellat ha estat damunt de tot, decorats, llum, sò, vestuari, relacions en la Catedral i ajudant-me en la direcció. Sense ell no hauria segut possible res. Digam que és el que mou la flama encesa del Grup de Mecha. Estic molt agraït en que hagen confiat en mi tant com autor i com a director.
¿Creus que esta interpretació es mantindrà i s’interpretarà anualment?
Naix en eixa vocació recuperar la representació i tradició de l’acte sacramental en la Seu i que servixca com a punt d’eixida de les festes de la Mare de Deu de l’Assunció en Valéncia, que també el Grup de Mecha porten cada any.
Per a concloure, ¿qué t’agradaria que perceberen els assistents a la representació?
Simplement que fruïxquen de l’espectàcul que és vore una actuació d’estes característiques, en 2 actrius, 12 actors, un gran equip tècnic i humà i al piano José Ramon Peinado que desinteressadament, tot lo món posem totes les ganes i ilusió per a un event religiós, teatral i valencià que vol ser part de la nostra cultura tradicional en un futur.