Per Juli Moreno i Moreno
Gimeno Alonso, Xavier
Mosaic Castellonenc. Estampes i costums de Castelló
Saralejandria-ediciones, Castello, 2021
(183 pagines)
L’autor, que des de fa mes d’una decada ve colaborant en diferents gayates de la capital de la Plana, a les que ha aportat interessants investigacions publicades en els llibres d’estes comissions festeres, recopila en esta edicio els diferents treballs, revisats i actualisats.
Estem davant d’una obra que participa tant de la descripcio com de la narrativa historica, i en ella es fa patent el rigor en la seua eixecucio: cada treball ve acompanyat d’una bibliografia especifica, la consulta de la qual s’ha conjugat –quan ha segut possible– en l’entrevista o en vivencies del propi autor; esta combinacio carrega de veracitat a la narracio, ademes de que l’estil directe de Xavier la dota d’agilitat. Huit son els treballs, que s’agrupen en dos amples capituls, el primer titulat “Patrimoni natural, material i immaterial de Castelló”, i el segon “Prohoms castellonencs”.
En la primera part nos parla del Monument a Jaume I, un proyecte d’un poble i l’ilusio i patrocini d’un mecenes dedicat a enaltir la memoria de qui fon el fundador de la ciutat de La Plana; el Saló d’Actes de la Diputació Provincial, en el que se descriuen les obres pictoriques i decoratives d’eixa estancia, unes de caracter mitologic i unes atres historiques o geografiques; els Origens de la festa i el seu monument, fa historia i se descriu la festa gran de la ciutat, la Magdalena i les gayates, i informa del relat que narra la conquista jaumina i la trasllacio del primer Castello a la plana; les Columbretes, les nostres illes es una maravella descriptiva del parage natural; i en Un forn tradicional en Castelló nos acosta a l’aliment basic i al proces d’elaboracio del pa en un forn, la coccio en el qual encara es a llenya.
La segona part inclou tres apunts biografics ben documentats de tres prohoms castellonencs Joan Cardona Vives, Gaetà Huguet i Breva i Josep Mª Guinot i Galán, que deixaren la seua impronta en la capital de La Plana i, en particular, dos d’ells, en el valencianisme.
Esta obra, per a qualsevol amant de la nostra historia, festes i tradicions, es basica per a coneixer eixes manifestacions castellonenques, algunes de les seues personalitats destacades i les seues realisacions.
*Resenya bibliografica publicada en la revista del Rogle Constanti Llombart nº177.