Cada any, l’Exposició del Ninot reunix les figures triades per cada comissió fallera del monument gran i de l’infantil en l’esperança de que la seu ninot siga indultat del fòc. A lo llarc de les semanes de l’exhibició, el públic vota i, al final del periodo, els dos que més vots hagen conseguit, se salven de ser cremats el 19 de març.
La mostra, que en 2024 és del 2 de febrer al 15 de març ―l’Exposició del Ninot Infantil acaba un dia abans―, és ni més ni manco que en el Museu de les Arts i les Ciències de Valéncia.
Una cantitat considerable de estos ninots estan escrits en llengua valenciana seguint les normes ortogràfiques de la Real Acadèmia de Cultura Valenciana -conegudes popularment com a Normes del Puig-, pero enguany esta normativa purament autòctona i correcta per al nostre idioma, ha estat present d’una manera especial.
Vàries han segut les comissions falleres que han elegit un ninot per a l’Exposició, a on en ell reivindiquen la defensa d’esta normativa front a la normativa catalanista de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua.
Per eixemple el ninot de la Falla Regne de Valéncia-M. Serrano obra d’Ignaci Ferrando Tamarit, representa un rat penat sostenint un llibre a on es pot llegir «Normes del Puig».
La Falla General Pando-Serrano Flores reivindica el paper de l’entitat Lo Rat Penat en el Congrés Faller defenent dita normes per al valencià.
La Falla Santa María Micalea-Martín l’Humà parodien una escena del Titanic i advertixen que el valencià s’afona i que «La Rose RACV i el Jack AVL estant llançant-nos un SOS per mig del cine i la tele ¿poden sobreviure els dos?».
Mentres que el ninot infantil de la Falla Pintor Abril- San Valero reivindica en una escena típicament valenciana el topònim del Cap i Casal, escrit com toca en el nostre idioma segons la fonètica i els documents històrics, Valéncia.